الأربعاء، 6 أكتوبر 2010

مشوار الاجازة

انا كنت منتدب الى الدقهلية وبعدين حصلت مشكلة ما بينى و ما بين مدير الطب العلاجى السابق - لا رحمة الله عليه امين - وتم الغاء انتدابى و رجعت لدمياط مقر عملى الاصلى و قررت ان اخذ اجازة و كان ذلك بدية مشوار العذاب
فقد تقدمت بطلب لمدير الشئون الصحية و لكنه قوبل برفض شديد بحجة ان حاجة العمل لا تسمح مع العلم اننا عشرة اخصائيين و نواب وبعتونى على مدير المستشفى و قالولى لازم يوافق عليها بعد ما نبهوا عليه انه ما يوافقش على الطلب مهما كان و رحت لمدير المستشفى الله يسامحه و قالى والله يا احمد احنا عندنا وفرة فى التخدير وسهل انى امشيك بس انا عبد المأمور ولازم الراجل الكبير - مدير المديريه - يوافق واخدت له وسايط كتييييييييييييييييييرة و كبيرة انه يوافق كان يبين لهم انه الموضوع سهل و بسيط وعادى جدا ولما اروح له الاقى حاجة تانية خالص
وبعد ما ضاقت بيه الدنيا قلت لازم اعرف الدنيا مشكلتى وقلت ابعت فاكسات الى كل مسئول فى الدولة لمن يهمه الامر و ساعدنى فى ذلك صديقى الصحفى البارز الاستاذ احمد فشير و قالى انا حاسس بمعاناتك والحمد لله لاقيت استجابة من ناس بيفهموا و قبلت الاجازة ولكن بعد معاناة شديدة و تحكم من الرؤساء فى العمل بدون مبرر او وجه حق
و اخيرا
يا رب كل اللى عطل الاجازة يجيله عطل كبيييييير ما يخلصش منه ابدا
وهمه عارفين نفسهم من غير ما اذكر اسماء
منهم واحد كنت فاكر ان احنا اصدقاء وهايساعدنى ولكن..............

هناك تعليق واحد:

  1. هو ده الروتين المصرى المعروف اللى دايما بيخنق
    على العموم مبروك الاجازه
    والصبر جميل

    ردحذف